Бриг «Київ», Колумб і суверенітет
|
Бриг «КИЇВ», як
повідомили мені у фірмі «Спарт-Аерос», незабаром буде закладено
на верфі заводу «Ленінська кузня». Урочиста церемонія має відбутися
в ті дні, коли Україна відзначатиме річницю проголошення Декларації про суверенітет. Символічна подія, як і символічна сама акція
«Ворота світу». Але перш ніж буде здійснена експедиція, має бути готове судно. Як іде підготовка до його закладки
та побудови? Комерційний директор фірми «Спарт-Аерос» люб'язно погодився відповісти на мої запитання.
- Вячеславе, розкажи спочатку, що собою являтиме бриг «Київ»?
— Судно, це, безперечно, унікальне. Воно дерев'яне, клеєної конструкції, — такого у нас на Україні
ще не будували. Та і в Союзі теж. Відомі всім вітрильники «Товарищ», «Крузенштерн», «Седов» мають металеві корпуси та й збудовані вони за кордоном. Нам теж пропонували
не ускладнювати собі життя
і зробити металевий корпус, але ми відмовились, адже наш бриг — копія реального навчального судна «Діамід», яке було на службі флоту понад
півтора століття тому. Розміри нашого
вітрильника вражаючі: довжина —
33 м, ширина — 10 м, висота борта — 4 м. Водотоннажність — 480 тонн,
— Так, це справді вражаюче! Але наскільки вже вирішені
питання підготовки виробництва, адже, щоб збудувати таке судно
в стислий
термін, — до наступного року, треба виконати значний обсяг підготовчих
робіт.
- Наше завдання полегшується тим, що
бриг будуватиметься на корабельні заводу «Ленінська кузня».
До цього залучені також фахівці з Карелії, які мають відповідний
досвід роботи. Але проблем у нас доcтатньо. І перш за все — це
матеріально - технічне забезпечення проекту. Якби все було гаразд,
то бриг було б закладено ще навесні. Та, нажаль, все загальмувалось
через невирішеність проблеми деревини. Нам її
потрібно немало — лише сосни 1000 куб. м. А де її візьмеш?
І на сьогодні ця проблема вирішена лише частково. У Міністерстві
економіки немає фондів
на ліс. Про решту проблем годі й говорити.
— То що ж, підтримки вашому оригінальному проектові ніякої?
— Я б так не сказав. Тут справа в іншому. Як це не парадоксально, але нам частіше допомагають ті, на кого ми й не розраховуєм, а ті, на кого сподіваєшся, зрештою, не можуть посприяти. Взагалі, якщо сказати
відверто, то з-за меж республіки нам зараз допомагають більше, ніж на Україні. Так, наприклад, Сланцівськнй завод, що в Ленінградській області, виділив гостродефіцитний клей СФЖ, а трест «Гомсельбудкомплект» допоміг з його доставкою. І таких прикладів немало.
- Очевидно, така ситуація
пояснюється тим, що в Україні мало знають про вашу Ініціативу,
адже інформація про експедицію була тільки
в київських газетах та англомовній «Ньюс фром Юкрейн». Скажи,
Вячеславе, а в Києві допомагають «КИЄВУ»?—- Так, звичайно,
підтримка є. Перш за все,
я назву завод «Ленінська
кузня». Одним з перших високу оцінку ідеї експедиції дав Київський
крайовий Рух і підтримав нас матеріально.
Мале підприємство «Овен» також надало фінансову допомогу. Співробітники
малого підприємства «Дніпро» допомагають нам у розробці креслень.
Екіпаж навчального вітрильника "Товариш"
консультує
нас з багатьох технічних питань. Окрім цього, дякуючи капітанові
"Товарища" Полозову В. П., є можливість проходження морської
практики членами екіпажу брига «Київ» на цьому судні.
— Мене ще цікавить ось що. Наскільки відомо, в багатьох країнах
світу готуються акції, подібні до експедиції «Ворота світу».
Як там все організовується? Чи є у вас така інформація?
— В Іспанії та Італії, країнах,
які мають безпосереднє відношення до круглої
дати, підготовка до відзначення 500-річчя
зустрічі двох світів здійснюється на державному рівні. Вже
побудовано троє суден, які є
точними копіями колумбозих каравел «Санта-Марії», «Пінти»,
«Нінії». Зараз вони в Генуї, і готуються до великої регати
«Колумб-92», Але про те годі говорити, — то ж там, в Італії
чи в Іспанії... Нам на Україні залишається тільки помріяти
про
державне сприяння нашому проектові.
На цій, не вельми оптимістичній ноті,
завершилась моя розмова з В. Гардашником. Але хлопці з фірми
«Спарт-Аерос» не втрачають надії. Вони
просто розуміють, у який час живуть. До своєї справи ставляться з вогником, але при цьому мають на увазі, що на голому
ентузіазмі бриг не збудуєш і Атлантику не перетнеш. Проект
експедиції вони ставлять на комерційну основу
і пропонують усім співробітництво на взаємовигідних умовах.
Вітчизняні підприємства мають унікальний шанс рекламувати свою
продукцію за рубежем.
Зрозуміло, що у високих кабінетах, де
нині відбуваються кадрові потрясіння, зараз не до них, —
там занепокоєні власними проблемами. Хто ж, нарешті, зрозуміє,
що «Ворота світу» це не морська прогулянка шукачів пригод,
а акція, національного
престижу. Молодий український суверенітет, честь і слава
України потребують того. Імперська Росія прорубувала свого
часу «вікно у Європу», суверенна Україна нині хоче цивілізовано
відчинити «ворота у світ». Наш патріотичний обов'язок —
допомогти їй у цьому. Державне сприяння — ось що потрібно
цій акції. Чи ж відчинить Україна «ворота у світ»?
Михайло ГОНЧАР. |